Det gör en bröllopskoordinatorn

Det gör en bröllopskoordinatorn

Se till att bröllopsdagen, så noggrant planerad
Anna Bengtsson
Anna Bengtsson
Share
Publicerad den 8 augusti, 2023

Vad gör egentligen en bröllopskoordinator? Jo, rollen för en bröllopskoordinator är att se till att den bröllopsdag som så noggrant planerats under året, fullföljs och spelas enligt plan på själva bröllopsdagen.

Koordinatorn tar över hanteringen på själva bröllopsdagen, samordnar leverantörerna och gästlistan på den stora dagen och löser alla små eventuella problem som kan uppstå. Allt för att bröllopsparet ska kunna fokusera på att njuta av den speciella dagen, utan stress.

Så vad är skillnaden på en bröllopskoordinator och en bröllopsplanerare?

Koordinering av leverantörer och gästlista på den stora dagen

Skillnaden på planeraren och koordinatorn är enkelt förklarat hur länge rollen utspelar sig. En bröllopsplanerare är en del av hela planeringsprocessen från första steget.

Planeraren hjälper till med att söka efter och boka bröllopsleverantörer, välja plats från bröllopet samt planera alla detaljer inom alla områden. Utöver det ansvarar de också för att hantera bröllopsbudgeten och se till att allt är klart före bröllopsdagen.

Planeraren är oftast den första rollen som tillsätts när frieriet är klart och ett datum valts. Många brudpar väljer att ta på sig den här rollen själva, ibland med hjälp av vänner och familj.

I jämförelse är bröllopskoordinatorn inte involverad i första planeringarna på det sättet, utan är oftast den som tar över på själva dagen. Självklart i samråd med planeraren. De flesta professionella bröllopsplanerare erbjuder även bröllopskoordinator som en del av servicen, eftersom man kan säga att koordineringen är som en förlängning av planeringen.

Att välja plats från bröllopet och planera

Vill man inte, eller om budgeten sätter stopp för att ha båda rollerna, så rekommenderas det att alltid välja att ha en koordinator i första hand och i så fall göra själva planeringen själv.

För vem vill springa runt där på sitt eget bröllop och behöva hantera tider och andra små problem som dyker upp på själva dagen? Självklart kan man även be en familjemedlem eller vän att agera koordinator, ibland slår man ihop rollerna koordinator med toastmaster eller med värdparet.

Alla lösningar är bra och det finns inget rätt eller fel här.

Vad kostar en bröllopskoordinator?

Det finns inget direkt svar på det här. Allt beror på hur mycket som förväntas av koordinatorn, hur länge bröllopet pågår och andra inflikade punkter. Man brukar säga att ett pris på ca 4000-8000:- är en bra utgångspunkt,men räkna med att det kan bli både mer och mindre.

Koordinatorns uppgifter

Innan bröllopet

Koordinatorns uppgifter är som sagt att hantera själva dagen, men det finns ett par punkter som behöver ses över innan och som koordinatorn bör göra i samråd med planeraren:

  1. Gå igenom alla avtalen med de olika leverantörerna för att fånga upp alla små detaljer.
  2. Gå igenom dukning, bordsplaceringar samt vad som ska hända om det till exempel regnar eller annan väderpåverkan.
  3. Gå igenom detaljerade tidsplaner för att kunna förebygga eventuella problem.
  4. Delta i och eventuellt leda bröllopsrepetitioner.
  5. Spindel i nätet och bollplank – Koordinatorn vet allt ni behöver känna till om bröllop och kan snabbt ge svar på frågor och ge stöd.
Ett par punkter som måste ses över i förväg

Under bröllopet

Här kommer koordinatorns huvudområde och de är här de kan visa vad det går för. Det primära fokuset är att se till att det inte finns några luckor i planerna och att få dem att hålla jämna steg med bröllopsdagens schema.

  1. Se till att all material som köpts eller hyrts har levererats och ställts upp i tid.
  2. Se till att leverantörerna har tillräckligt med tid för att utföra sin del.
  3. Se till att bordsplaceringen är korrekt placerad innan gästerna anländer.
  4. Var beredd på regnväder, föreningar och eventuell sjukdom hos nyckelpersoner.
  5. Lösa helt oförutsägbara problem i farten.
  6. Se till att alla leverantörer följer tidsplanen så som DJ och fotograf..
  7. Se till att vigselförrättarna vet var gästerna ska sitta inför vigseln.
  8. Se till att alla medlemmar i bröllopsföljet är på sina platser för processionen.
  9. Hjälp till att flytta bröllopspresenterna till en säker plats i slutet av kvällen.
  10. Eventuellt hjälpa floristen med att leverera buketter och annat.
  11. Samarbeta med vaktmästare eller liknande för att justera belysning och ljudnivåer.
  12. Ge signaler till vigselförrättare, konferencier, talare, musiker och serveringspersonal så att bröllopsdagen flyter på.
  13. Se till att det nygifta paret kommer till sitt boende på bröllopsnatten i slutet av natten med sina övernattningsväskor.
  14. Se till att alla gäster kommer hem säkert
  15. Se till att alla leverantörer är klara med nedmonteringen och städningen av lokalen i tid.