När datumet för bröllopet har satts, är nästa steg att börja planera den stora dagen för att allting ska falla på plats. En viktig del är då att utse vem av dina nära och kära som ska tilldelas vilken roll.
För att kunna göra ett bra val av roller på bröllop är det därmed viktigt att du förstår vad varje roll innebär och hur stort ansvar som följer med detta. Vilket typ av brudfölje som du behöver, bör baseras på vilken typ av bröllop som du planerar att ha och även hur många gäster som ska bjudas in.
När man planerar ett bröllop behöver man nödvändigtvis inte utse samtliga av nedan roller, även fast det är vanligt enligt svenska bröllopstraditioner. Vi listar här 10 stycken vanliga bröllopsroller och vad de innebär, för att du ska kunna välja ut rätt personer för jobbet!
Tänk på detta när du väljer ut roller till ditt bröllop
När man ska gifta sig är det mycket som ska planeras, fixas och flertalet förberedelser som ska klaffa för att allting ska flyta på under bröllopsdagen.
Planerar man ett bröllop där många personer ska delta och det därmed är mycket som ska fixas är det ett antal roller under bröllopet som man kan behöva att dela ut, för att kunna fördela arbetsuppgifterna och för att man som brudpar själva ska ha möjlighet att njuta av bröllopet.
Passar rollen personen som du tillfrågar?
Men det är inte bara att fråga dina närmaste personer till olika roller. Det är viktigt att det väljs ut tillräckligt många personer för varje roll, samt att du också tillfrågar rätt personer för varje uppdrag eftersom de kommer att ha en väldigt central roll innan och under själva bröllopet.
Första steget är därmed att du får en bra uppfattning om vad varje roll innebär och hur stort ansvar den personen kommer att ha. Detta kommer att göra det enklare för dig att välja ut rätt personer som brudtärna, bestman eller som värdpar. Utöver nedan roller kan du också välja ut ytterligare personer som ansvarar för att baka
Klassiskt brudfölje för svenska bröllop
Även svenska bröllop utvecklas ständigt och även fast många som ska gifta sig väljer att hålla kvar vid äldre traditioner, har man trots allt också möjlighet att sväva ut och tänka utanför ramarna. Till exempel kan man anpassa valet av brudfölje och vilka roller som man ska dela ut beroende på storleken på bröllopet, hur många gäster som ska närvara och även om man vill väva in utländska traditioner eller seder.
Här går vi igenom 10 stycken klassiska roller för bröllop, där du också får avlastning i planeringen och möjlighet att fokusera på detaljerna och att välja ut rätt bröllopsklänning!
1. Brudtärna – Central roll under bröllopet
Till sitt bröllop är det vanligt att man väljer ut flera stycken tärnor, där man även utser en av dessa som hederstärna. Att vara tärna innebär en mängd ansvarsområden, allt ifrån planering av möhippa till att säkerställa att allting flyter på som det ska under bröllopsdagen. Det finns ingen tumregel på exakt hur många tärnor som du bör välja och du kan också välja ut de närmsta tärnorna att stå bredvid dig under vigseln.
Vanligast är att man väljer ut nära väninnor eller familjemedlemmar som tärnor till bröllop, eftersom de också kommer att ha en väldigt central roll både innan och under bröllopet. Detta innebär rollen som brudtärna:
- Planera möhippan och vilka olika moment som ska inkluderas. Tänk dock på att det oftast är tärnorna som betalar för den möhippa som planeras, så sätt en passande budget.
- Aktiv roll i att hjälpa bruden med att hitta rätt brudklänning.
- Deltar under bröllopsfrukosten, där bruden gör sig iordning för det stundande bröllopet.
- Ansvar för att rätta till slöjan innan och under vigseln.
- Många av tärnorna ombeds också hålla tal under bröllopsmiddagen.
Läs mer: Vad gör egentligen en brudtärna under bröllopet?
2. Bestman – Oftast brudgummens bror
Det finns en svensk tradition för bröllop om att det är brudgummens bror som utses till bestman. Däremot behöver detta inte efterföljas om man inte vill.
Som best man har man ansvar för att stötta brudgummen under förberedelserna till bröllopet och även under bröllopsdagen. Därför är det viktigt att du som brudgum funderar på vem i din närhet som bör tilldelas denna betydande roll och vem du känner dig säker med. Detta är några av de ansvarsområden man har som bestman:
- Huvudsaklig person som planerar svensexan. Men de personer som har utsetts till marskalkar har också ett ansvar att hjälpa till.
- Bestman håller alltid tal under bröllopet. Fundera på vilka historier du kan inkludera, för att skriva ett bröllopstal som du kan imponera med.
- Håller koll på bröllopsplaneringen och när varje moment ska påbörjas. Som bestman har man ett ansvar att se till att tidsplanen följs, för att allting ska hinnas med.
- Stötta under planeringsfasen och hjälpa till att välja ut en passande klädsel till brudgummen.
- Många bestman har också ansvar att lämna fram ringarna under vigseln.
Läs mer: Bestman på bröllopet – den ultimata checklistan
3. Marshalk – Stöttepelare innan och under bröllopet
De personer som brudgummen väljer ut utöver bestman kallas för marskalkar. Det är vanligt att man väljer ut sina närmaste killkompisar som marskalk när man ska gifta sig.
Beroende på vilket typ av bröllop du planerar kommer dock deras ansvar att variera. Du kan därför själv avgöra vilka uppdrag som du ska tilldela dina marskalkar och hur stort ansvar de har under bröllopet.
Det finns heller ingen tumregel på hur många personer som du måste utse som marskalk, men för ett mer symmetriskt helhetsintryck är det bra om det utses lika många marskalkar som tärnor.
Läs mer: Vad innebär rollen som marskalk på bröllopet?
4. Ringbärare – Bär in ringarna under vigseln
Vem man ger rollen som ringbärare varierar väldigt mycket. Många brudpar tycker det är trevligt att involvera sina barn och ger dem därför huvudansvaret för att bära fram ringarna till altaret. Men utöver detta är det också vanligt att den person som utses till bestman, även håller koll på att ringarna plockas fram vid rätt tillfälle under vigseln.
Läs mer: Detta innebär rollen som ringbärare på bröllop
5. Värdpar – Oftast två värdar till ditt bröllop
Om man beslutar sig för att ha ett värdpar till sitt bröllop, är det vanligast att man har två stycken personer som ansvarar för att visa gästerna till bords, hålla välkomsttal eller skåla för alla medverkande personer.
En svensk tradition säger att det bör vara brudens föräldrar som utses som värdpar. Anledningen är helt enkelt att det förr var vanligt att brudens föräldrar bekostade bröllopet. Men välj två personer som är organiserade och som du säkert vet kommer att hålla koll på allting som ska fixas, så att ni som brudpar inte behöver oroa er under dagen.
6. Brudnäbb – Först in i kyrkan under vigseln
Först in i kyrkan träder brudnäbben (flower girl eller flower boy), vilket har som roll att sätta en mysig prägel innan vigseln påbörjas. Det är oftast brudparets barn eller andra yngre personer inom familjen som utses till brudnäbb.
När de träder in i kyrkan kan de till exempel sprida blommor, sjunga eller dansa utmed altargången. Även fast man som brudnäbb inte har något större ansvar under bröllopet, är det dock viktigt att man väljer personer som är bekväma med rollen som brudnäbb och framför allt om man väljer väldigt små barn är det viktigt att de känner sig trygga.
Läs mer: Allt du behöver veta om brudnäbbar på bröllopet
7. Toastmaster – Håller låda under bröllopet
Till rollen som toastmaster för bröllopet är det verkligen viktigt att man väljer en person som inte är rädd för att ta för sig eller prata inför en folksamling. Ansvaret som toastmaster innebär framför allt att man ansvarar för att underhålla gästerna under middagen, presentera personer som ska hålla tal eller förklara reglerna i de olika lekar och aktiviteter som ska utföras.
Läs mer: Den ultimata guiden inför rollen som toastmaster
8. Vigselförrättare – Håller i vigseln för borgerliga bröllop
Om man inte väljer att gifta sig kyrkligt, måste man utse en vigselförrättare som lagligt kan utföra en vigsel. Bland annat kan man kontakta stadshuset för att få en vigselförrättare utsedd. Men ska man ha sin vigsel på en privat plats, har man möjlighet att göra ett mer personligt val av vigselförrättare.
9. Bröllopskoordinator – Håller koll på körschemat
Ansvaret som bröllopskoordinator går främst ut på att man måste säkerställa att körschemat hålls. Detta kan till exempel vara nära olika moment som ska påbörjas och om det är någonting särskilt som ska fixas till de olika momenten. På grund av detta är det viktigt att man väljer ut en person som är bra på att hantera stress och som också är organiserad.
Även fast det inte är obligatoriskt att ha en bröllopskoordinator under bröllopet, kommer det att avlasta både er som brudpar och även befria övriga roller från ansvaret för att hålla koll på att körschemat följs. Detta innebär att alla kan njuta av dagen till fullo och fokusera på de roliga delarna istället!
Läs mer: Bröllopskoordinatorn – En lista över alla uppgifter
10. Bröllopsplanerare – Hjälper till med planeringen av bröllopet
Att planera ett stort bröllop på egen hand kommer att vara väldigt tidskrävande, eftersom det är mycket som man behöver hålla reda på och boka in. Men även för mindre bröllop kan det kännas tryggt att ha en utomstående person eller nära anhörig som utses till bröllopsplanerare.
Med hjälp av denna person kan du få exakt det bröllop som du alltid har drömt om!
Läs mer: Vad gör egentligen en bröllopsplanerare?
Sammanfattning
- För att kunna välja ut rätt personer till ditt brudfölje är det viktigt att du har en bra förståelse för vad olika roller innebär och vilket ansvar personen kommer att ha innan-, under- och efter bröllopet.
- Fundera på vilka personer i din omgivning som skulle passa bra för olika roller till bröllop.
- Fördela arbetsuppgifterna på ett bra sätt och som brudpar kan ni själva fokusera på att mingla och ha roligt!