Kort och klart: brudtärnans roll är att stötta och hjälpa bruden före, under och efter bröllopet. En brudtärna är som ett bollplank för den blivande bruden där de kan bolla sina idéer, bekymmer och tankar och måsten. Detta kan vara både en tuff och en samtidigt en alldeles underbar och intim upplevelse
Som sagt alltså, som brudtärna är ditt ansvar att hjälpa bruden. De faktiska uppgifter som du förväntas utföra kommer att variera beroende på hur mycket hjälp bruden antingen behöver eller vill ha och hur stort bröllopet faktiskt är.
Till skillnad från bestman har dock brudtärnan en fördel här. Rollen som bestman, brudgummen högra hand, tilldelas enligt tradition endast till en person, medan brudtärnorna oftast är flera stycken. Ibland så många som upp till 8-10 stycken!
Hur många tärnor det blir på bröllopet är helt enkelt beroende på brudens val.
Innan bröllopet kan brudtärnans roll vara att hjälpa bruden välja bröllopskläder och kanske även andra saker såsom blommor och dekorationer. Även vissa administrativa uppgifter såsom inbjudningar och ha kontroll på gästlistan, men även dra ihop möhippan och hålla igång underhållningen under festen!
Sex praktiska punkter att tänka på när du är brudtärna
- Vem ska vara brudtärna?
Helt upp till bruden. Vanligen är det en familjemedlem såsom en syster eller kusin. Eller så är det en vän eller flera vänner, men det kan även vara någon helt annan! Det finns ingen bestämd regel här helt enkelt! - Vad är Maid of Honor och vad kallar vi det på svenska?
Maid of Honor är ett engelskt uttryck som beskriver rollen på den tärnan som på sätt och vis leder tärnorna. Det motsvarar bestman och är den person som är brudens närmaste person och utvald bland tärnorna i hela processen. Det finns liksom ingen bra översättning för den här rollen på svenska, även om vi använder oss av rollen mer och mer, men ordet “hederstärna” är en ganska vanligt förekommande titel och kanske hamnar i Svenska akademins ordlista så småningom! - Vem betalar för vad?
En återkommande fråga och något man måste diskutera fram med brudparet. En vanlig tradition är att brudparet väljer att tärnorna har matchande klänningar. Det kan kännas svårt att “tvinga” de utvalda tärnorna att gå och köpa en dyrare klänning just för detta event, och här är kommunikation viktig. Antingen kan brudparet betala för tärnornas klänningar själva. Eller så kan man be tärnorna köpa utvald klänning, men då får man räkna med att alla inte kommer kunna göra det. Ett annat alternativ är att be alla tärnorna ha en och samma färg och modell och välja lite själva vilken klänning det ska vara, då finns möjligheten att man har en sådan klänning eller kan låna en om man inte vill köpa. Ett annat alternativ som blivit vanligare är att helt enkelt låta brudtärnorna ha på sig vad de vill, men att de har en gemensam nämnare som kanske ett speciellt hårband eller ett mindre blomsterarrangemang på kläderna som då brudparet står för. - Ger brudtärnan present till bruden?
Det kan vara fint att ge bruden en present från tärnan eller tärnorna som en grupp. Men det här är också flexibelt och det finns inget självklart svar här. Ofta är det ju brudtärnorna som anordnar möhippan och det i sig kan ju räknas som en större present om det handlar om en SPA-dag med all inclusive eller någon annan betald aktivitet. Annars kan en flaska av någon finare bubbel eller något annat bruden tycker om eller kanske ett smycket vara en mer fysisk gåva som kan ges antingen på möhippan eller på själva bröllopet om man önskar det.
Det kan också vara en fin gest av bruden eller brudparet att ge en present till tärnorna på bröllopet som ett tack för allt deras arbete och deras stöd under planeringen och förberedelserna. - Vad har en brudtärna på sig?
En väldigt bred fråga som är svår att svara på då alla bröllop är olika och alla har sina egna tankar och klädkoder. Här är det viktigt att ha en öppen och rak kommunikation med brudparet och bruden om vad de tänkt och vad de önskar. Ska det följas en särskild klädkod? En särskild färg? Brudtärnornas kläder brukar enligt traditionen matcha, men i Sverige idag är inte det ett måste och man kan frångå den gamla regeln. Läs mer här för tips på klänningar till brudtärnorna. - Ordnar brudtärnorna möhippan?
Traditionellt ja, men det är inget måste. Det är vanligt att man kanske har två eller tre brudtärnor, men har kanske åtta eller tio personer på själva möhippan och där finns det absolut möjlighet att istället sätta någon som är väldigt bra på att organisera sådant här i ledarrollen. Brudtärnan/tärnorna eller Hederstärnan kan dock vara ansvarig för att hålla i tömmarna och styra och boka event och aktiviteter samt lägga ihop till en eventuell present från brudtärnegruppen
Hur blir jag en bra brudtärna?
Det finns fem punkter att tänka på och kanske bli inspirerade av för att känna att du axlar rollen som brudtärna fullt ut och garanterat hjälper bruden att göra hennes stora dag till den allra bästa;
- Erbjud dig att hjälpa bruden på alla sätt du kan, från den allmänna planeringen av bröllopet till att springa ärenden eller kontakta leverantörer. Ta ledningen och var aktivt i stöttandet istället för att bara sitta och vänta på hennes förfrågningar, förutsatt att hon inte bett dig/er att vänta på förfrågningar.
- Läste du början av texten där vi skrev att vara brudtärna är som att vara ett bollplank? Det är viktigt. Var en god lyssnare och ta dig tid att svara för att stötta och hjälpa till att rensa brudens tankar i denna enorma mängd beslut som ska tas.
- Du kommer antagligen att vara insatt i bröllopsdagens tema, stil och andra detaljer, så det är bäst att du är bra på att hålla hemligheter! Berätta inte för någon om planeringen, utan låt gästerna hänföras av dekorering, mat och upplägg på själva dagen
- Organisation är nyckeln till att lyckas som brudtärna. Skriv ner stödpunkter är vår rekommendation. Hur vanligt är det inte att man tänker “det kommer jag ihåg!” och sen står man där och minns inte alls vilken färg det var du skulle köra på servetterna. Skriv ner, och håll tider.
- Din roll blir kategoriskt definierad på den stora dagen. Stötta både bruden och brudgummen under dagen, men glöm inte att njuta och ha kul!